Update Google Rich Snippets

09/10/2019

Waar zijn mijn sterren gebleven?
Recentelijk heeft Google haar richtlijnen aangepast omtrent de gestructureerde data-markup, ook wel omschreven als Rich Snippets of organische sterren. Google heeft besloten haar richtlijnen aan te passen om misleiding te voorkomen en de zoekervaring te verbeteren.

Hier leest u het officiële bericht vanuit Google. In dit bericht leggen we uit wat dit voor u betekent.

Wat zijn Rich Snippets / Organische sterren / Structured Data Markup?
Rich Snippets reviews zijn een extensie van vertoningen binnen Google om extra informatie (in dit geval reviews) mee te geven aan een productvertoning of een sub-pagina van een website. Bijvoorbeeld hoe een recept beoordeeld is of hoe goed een product beoordeeld wordt, echter niet over de webshop, winkel of het bedrijf zelf.

Deze Rich Snippets sterren kwamen dan als volgt in de Google resultaten terug en vergrootten de kans dat klanten op organische vertoningen doorklikten. We hebben het hier over organisch omdat dit geen betaalde advertenties betreft. Bij betaalde advertenties gaat het over Seller Rating sterren. Rich Snippets zijn altijd bedoeld geweest door Google om informatie over een product te verrijken om zo de bezoeker van de pagina beter te informeren over het specifieke onderdeel.

Klinkt goed, wat was hier mis mee?
Omdat webshophouders zelf de data markeren en aanleveren is het moeilijk te controleren of de reviews echt zijn. Op papier kan men morgen een webshop beginnen en de markup met harde code zo instellen dat er een 8,9 behaald is op basis van 80.000 reviews. Als de geloofwaardigheid van de sterren verloren gaat, dan vervalt ook de meerwaarde van deze sterren. Google is niet gebaat bij het verstrekken van misleidende informatie die enkel het belang dient van de webpagina. Dit omschrijft Google als reviews die enkel geïnterpreteerd kunnen worden als self-serving. Dus ook als de reviews verzameld zijn met een onafhankelijk reviewplatform, zoals Kiyoh of Klantenvertellen. Uiteindelijk heeft de ondernemer zelf de controle om de reviews wel of niet aan te geven in de gestructureerde data en behoudt hiermee de controle.

Dit zijn de wijzigingen:
❖ Rich Snippets sterren zullen niet meer vertoond worden binnen zoekresultaten van Google bij organische vertoningen van de website zelf. Dit was eerst wel mogelijk.
❖ Rich Snippets sterren kunnen wel vertoond worden op de bedrijfspagina van het reviewplatform. Op uw Klantenvertellen of Kiyoh reviewpagina ziet u de reviews nog wel. Google ziet uw bedrijf als een productspecificatie van het reviewplatform en daarmee voldoet deze wel aan de nieuwe richtlijnen.

❖ Rich snippet sterren kunnen uiteindelijk vertoond worden bij de eigen organische vertoning. Onder voorwaarde dat de reviews die gemarkeerd worden ook over het product of de dienst op de pagina gaan en er correct volgens de richtlijnen gemarkeerd zijn.

Op de officiële Google developer pagina vindt u de richtlijnen waaraan deze moeten voldoen: https://developers.google.com/search/docs/data-types/review-snippet#technical-guidelines

Ok, hoe gaat dit er dan uit zien?
Als u op een bedrijf zoekt is de kans groot dat u een vertoning van een advertentie inclusief Seller Rating sterren ziet met daaronder organische resultaten zonder Rich Snippets sterren. Daarnaast kan de Kiyoh of Klantenvertellen pagina als organische vertoning met sterren vertoond worden.

Ik zie de sterren wel bij mijn concurrent?
Dit soort aanpassingen en de effecten daarvan zijn niet direct overal zichtbaar. Google rolt updates gefaseerd uit op basis van een algoritme. Het is dus ook niet te voorspellen wanneer een pagina onder de loep genomen wordt en de effecten van de aanpassing van kracht worden.
De methode die voorheen altijd heeft gewerkt zal op termijn helemaal uit gefaseerd worden, omdat op deze manier te veel misbruik plaatsvond.
Zoals de richtlijnen nu zijn opgesteld en worden gehandhaafd zijn er nog uitzonderingen mogelijk en ook met de intentie om pagina’s waardevoller te maken voor Google gebruikers is er nog een alternatief. Deze alternatieven leggen we u graag voor in een adviesgesprek, omdat deze niet voor iedereen van toepassing zijn.

Hoe helpt Kiyoh / Klantenvertellen mij nu te onderscheiden?
Wij begrijpen dat dit in eerste instantie heel vervelend is omdat u de sterren kwijt gaat raken bij uw website. Bovendien geldt dit beleid ook voor al uw concurrenten, dus uiteindelijk verandert er niets in de resultaten en uw onderscheidende factor.

Er zitten ook voordelen voor u aan deze verscherping van de richtlijnen. Dit betekent dat advertenties meer zullen opvallen dan voorheen. Ook pagina’s van reviewpartijen, zoals die van Kiyoh en Klantenvertellen, gaan meer opvallen binnen de zoekresultaten.

Zorg er dus voor dat u deze herkenbaar inricht en laat deze aansluiten op uw huisstijl. Dit wordt een belangrijkere landingspagina voor een oriënterende bezoeker. Uw reviewadviseur van Kiyoh & Klantenvertellen helpt u hier graag bij.

Ook voor verdere uitleg wat dit voor u betekent en welke vertoningen van Google wel voor u mogelijk zijn kunt u contact opnemen.

Wij helpen u graag verder.

Terug naar de vorige pagina

Start met KiyOh

Wij kunnen wel mooie praatjes houden, maar het is beter als u eerst zelf KiyOh uitprobeert, net als 8.000 webshops die u al voor gingen. U verzamelt snel uw eerste reviews!

Hier aanmelden voor de gratis proefperiode.

KiyOh is als enige reviewpartij door Thuiswinkel.org gekozen om de Thuiswinkel Waarborg Reviews te mogen faciliteren. Thuiswinkel leden kunnen het KiyOh systeem gebruiken in look en feel van Thuiswinkel.org. Bent u nu geen lid of overweegt u dit in de toekomst? Dan kunt u uiteraard gewoon met KiyOh reviews starten. Net als duizenden webshops die u voorgingen.
  • Probeer KiyOh 4 weken gratis en vrijblijvend
  • Na aanmelden direct aan de slag
  • Telefonisch Opstartservice!

Na de proeftijd (of eerder) kunt u eenvoudig een pakket kiezen dat bij uw wensen past.
20% conversieverhoging: Bekijk het voorbeeld

Daarnaast is KiyOh official Google Partner. Alle KiyOh reviews worden opgenomen in Google Shopping en in uw Google Adwords campagnes. Bovendien kunt u met de Facebook integratie uw bereik vergroten!